Friday, August 15, 2008

Setelah 20 tahun tak berjumpa..

Kebetulan Pakcik ada meeting di KL 2 hari. Teringat banyak email dari kawan-kawan lama Mat Jiwa yang serius berbincang untuk buat pertemuan setelah 20 tahun meninggalkan Mat Jiwa. 20 tahun! Lama tu....Terus Pakcik balas email kawan-kawan ajak berjumpa dan minum teh tarik di Pelita Nasi Kandar bersebelahan KLCC. Pakcik susulkan dengan SMS ringkas tengahari Khamis itu mohon kepastian. Mana tahu kalau-kalau semua kawan-kawan sebok dengan tugasan dan tak mampu meluangkan masa ke Pelita. Maklumlah KL. Kalau tak kena masa perjalanan 10 minit boleh jadi 1 jam. terkejut apabila mendapat respon Pak Ijut akan datang. Amin Mamak pun sanggup habiskan meeting KL Sentral secepat mungkin untuk bertemu kawan-kawan. PakDuck awal-awal lagi sudah batalkan perjalanan ke Kedah malam itu. WanHashim agak terperanjat menerima SMS last minit dari Pakcik. Paling tak diduga kehadiran Ismi walaupun pejabatnya paling dekat dengan Pelita. Ismi dikhabarkan amat sebok sebagai orang kuat Citibank. Pakcik seperti biasa - buat-buat sebok hari itu. Board meeting habis awal sekitar 12 tengahari. Sempat makan tengahari dengan Paklang. Juga di Pelita. Paklang datang ke KLCC untuk temuduga kerja baru. Tahniah Paklang kerana memilih kerjaya di syarikat yang menyumbangkan 63% daripada pendapatan keseluruhan kerajaan!
WanHashim orang pertama sampai di Pelita petang itu. Dari jauh tidak sukar mengagak WanHashim. Walaupun rambut depan sudah gondol, imej jejaka sopan masih kekal seperti 20 tahun dulu. Orang besar Public Mutual sekarang ini. Pakcik orang kedua sampai selepas singgah di Plaza Ampang beli Harakah edisi baru. Selepas 3 minit kelihatan Ismi berjalan masuk dengan gaya orang korporat. Kemudian Pakduck muncul. Hampir tak kenal sebab 20 tahun dulu Pakduck ada imej tersendiri yang memberikan dia jolokan Pakduck - mulut muncung! Mungkin dah dibuat plastic surgery...haaa...haaa
PakIjut dan Amin Mamak yang akhir sampai. Dari jauh sudah boleh diagak Pak Ijut. Gaya Ustaz Mail masih sama sampai sekarang. Amin saling tak tumpah macam Amitabh Bachaan. Banyak kisah silam dikongsi. Riuh rendah Pelita Restoran dibuatnya penangan kami 6 orang. Pak Ijut dan Pakduck paling kuat memori mengingati kisah-kisah lucu 20 tahun lepas. WanHashim paling slow. Tak ingat walau seorang kawan-kawan sekelas kecuali Shoba! Apa istimewa Shoba? WanHashim cuma tersengih-sengih tak menjawab. Kapten (B) Halim Komat tak muncul-muncul. Hambali dan Yusrill cuma sampaikan salam. Zubiaq dan Pizi Teng telefon tumpang seronok dan berjanji akan cuba datang ke KL untuk program akan datang. Walaupun pertemuan amat singkat, semua komited untuk jadikan program berbuka puasa 6/9 nanti sebagai pertemuan besar batch SPM89. Semoga pertalian persahabatan yang terputus selama 20 tahun akan bertaut kembali.

1 comment:

Unknown said...

mat.. tak ada gambaq ke? nak tengok jugak wajah2 terkini rakan2, thanks.. pendi