Thursday, January 1, 2009

Azam baru 1430H / 2009M

Apa azam baru dan harapan Pakcik menjelang tahun baru 1430H dan 2009 Masihi? Entah.
Persengketaan politik tidak matang sebahagian politikus Malaysia masih tiada kesudahan. Apabila menjelangnya pilihanraya kecil atau pilihanraya umum maka pelbagai isu dimainkan walaupun mencabar kebijaksanan kebanyakan rakyat bawahan. Pilihanraya kecil Kuala Terengganu pertengahan Januari 2009 menyaksikan sekali lagi isu-isu lama dimainkan semula. Sampai bila media-media massa mahu bersama membina minda masyarakat dan membawa pembaharuan berfikir rakyat Malaysia. Yang pasti, akhbar-akhbar arus perdana masih meneruskan citarasa lama dan terus-menerus menyogok pembaca dengan cerita-cerita hiburan dan komersil keterlaluan yang sudah pasti tidak akan mencetus pembinaan minda sihat dan segar di kalangan pembaca. Sudahlahlah rakyat kebanyakan kurang membaca, berita dan cerita yang dihidangkanpun banyak mengajak pembaca ke arah yang kurang bijak. Sampai sekarang Pakcik tidak faham mengapa akhbar pada hari Ahad harganya lebih mahal? Mungkin pembaca membayar 50 sen lebih semata-mata untuk membaca dan mendapat maklumat lebih berkenaan dunia hiburan. Itu harganya. Yang pasti, akhbar Melayu pada hari Ahad paling laris. Pembaca tertunggu-tunggu untuk mengetahui artis mana yang bercerai berai, artis mana yang ditangkap khalwat dan sebagainya. Begitu sekali minda kita diasuh oleh akhbar tempatan. Jadi, azam Pakcik dalam hal surathabar ni ialah untuk meneruskan azam Pakcik sejak tahun 1998 dulu. Boikot sebahagian akhbar arus perdana. Pakcik tak rela membayar walau seringit lebih semata-mata untuk diperbodoh-bodohkan oleh sebahagian berita dan cerita yang dibawa. Dan Pakcik tak perlu untuk membaca perihal artis-artis. Mengabiskan boreh....

Apa azam Pakcik yang lain? Ehmm...Pakcik akan cuba membantu Abam mengulangkaji pelajaran menjelang UPSR pada tahun ini. Maksudnya, lebihkan masa di bilik Abam. Kalau Abam letih, Pakcik sendiri akan buat latihan UPSR itu. Kalau setakat silibus UPSR Pakcik mesti tak ada masalah punya. Kalau perlu Pakcik akan minta Abam tengok TV banyak-banyak. Biar Pakcik yang buat latihan UPSR.

Ada lagi? Pakcik akan cuba pulang awal dari pejabat. Luangkan masa bersama Makcik di sebelah petang di padang joging dan bermain tenis. Kalau Pakcik tak larat berjoging dengan Makcik, biarlah Makcik berlari seorang diri dan Pakcik akan tunggu d kedai minum Ayah Faiz sambil minum teh tarik. Rasanya Makcik OK dengan plan ini.

Yang lain? Haaa..Pakcik akan teruskan azam-azam yang belum terlaksana sepenuhnya sebelum ini, umpamanya solat di awal waktu, puasa sunat Isnin dan Khamis, membeli dan membaca buku baru sebulan sebuah buku, khatam Quran sekurang-kurang sekali setahun dan sudah pastinya mengurangkan peratusan Makcik merajuk untuk tahun baru ini. Yang last tu susah sikit... Kalau tak berjaya Pakcik akan pastikan Pakcik akan jadikan itu sebagai azam baru tahun satu lagi.

No comments: