Saturday, October 11, 2008

Jalanraya

Terkejut besar tadi diberitahu isteri Ustaz Dolah dan anak-anak terlibat di dalam kemalangan jalanraya pertengahan puasa tempohari. Berita itupun disampaikan semasa bersarapan sambil beraya di gerai Sayang Musalmah di Kelemak Perdana. Khabarnya kemalangan yang agak teruk. Unser sudah jadi total lost. Kak Zah dan anak-anak menerima lebih kurang 13 jahitan dan bermalam di wad selama 3 hari. Selepas pekena sebungkus nasi lemak dan roti telor, terus ke rumah Ustaz Dollah. Nampak macam Ustaz Dollah sedang bersiap-siap keluar. Apabila melihat Pakcik dan keluarga sampai, tak jadi Ustaz Dolah keluar. Kesian melihat keadaan Kak Zah. Mungkin trauma acident belum hilang. Ustaz Dolah nampak relaks. Rashid dan Ibrahim, anak Ustaz yang masih kecil sudah boleh bermain tuju kasut. Parut jahitan dimuka agak besar. Mungkin akan ambil masa yang lama untuk hilang. Pakcik sampaikan petua tokwan dulu supaya cuba dapatkan kayu getah yang keluarkan wap atau lendir apabila dibakar. Sapukan lendir tu ke bahagian parut. 2 minggu parut hilang. Itulah yang tokwan buat semasa muka Pakcik berderemen kena mercun semasa darjah 5 dulu. Mustajab! Ustaz Dolah kata tempat berlaku kemalangan tersebut bukannya laluan asing Kak Zah. Hari-hari lalu disitu. Kawasan U-turn yang berlampu isyarat. Dalam kereta pulang ke rumah Pakcik berkongsi pengalaman dengan Makcik berkenaan risiko memandu. Seringkali kemalangan berlaku ditempat yang menjadi kebiasaan kita. Pakcik sudah beberapa kali hampir melanggar atau dilanggar semasa di lampu isyarat terutama semasa lampu bertukar dari hijau ke kuning. Pakcik hampir melanggar orang semasa mengambil pusingan U tanpa melihat kenderaan yang turut datang dari arah hadapan yang mengejar lampu kuning. Pengalaman Pakcik membrek menyereett di simpang Honda Simpang Empat paling diingati. Angkara mengejar lampu kuning Pakcik hampir-hampir merempuh motosikal yang membelok ke kanan. Selepas itu Pakcik selalu mengambil sedikit masa memerhati ke semua arah sebelum menekan minyak walaupun ketika giliran lampu hijau. Ada ketikanya kenderaan di belakang bising kerana Pakcik lembab bergerak. Mungkin orang belakang itu belum mempunyai pengalaman seperti Pakcik. Memandu harus sentiasa beringat. Secermat mana kita memandupun, risiko kemalangan kadang-kadang datang daripada cara pemanduan orang lain. Tokwan terkenal sebagai penunggang yang cukup cermat. Tetapi angkara kegopohan pemandu lain, kemalangan yang meragut nyawa Tokwan berlaku. Paklong juga terkenal sebagai pemandu yang cukup berhati-hati. Hinggakan Proton Saga yang berusia hampir 20 tahun khabarnya masih baik. Tetapi kemalangan yang meragut nyawa Paklong juga disebabkan "reckless driving" pemandu lain. Berhati-hatilah ketika memandu. Dan sentiasa alert dengan keadaan sekeliling yang boleh menimbulkan risiko kemalangan. Yang selebihnya, Allah yang maha berkuasa.

1 comment:

biado ho said...

pohon dilindungi Allah dari mala petaka dan kecelakaan jalanraya..berdoalah utk makngah dan pakngah dalam perjalanan pergi dan balik memnunaikan fardhu haji dan diberi kesihatan yang baik.makngah bertolak 2hb.Nov.dan balik 18hb.Dis.